توسعه کسب و کار
اشتراک
telegram

10 گام تا استراتژی رشد

نویسنده: Business Doctors
03 شهریور 1403

10 گام تا استراتژی رشد چیست؟

کسب و کارها از نظر اندازه و ظرفیت رشد بسیار متفاوت هستند. هر نهاد با سبک های مختلف مدیریت، ساختارهای سازمانی متفاوت و استقلال عمل مشخص می شود. بنابراین، جای تعجب نیست که رشد پایدار یکی از سخت ترین چالش هایی است که اکثر رهبران کسب و کار با آن مواجه هستند.

چارچوب 10 مرحله‌ای زیر برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​و رهبران آن‌ها در جهت توسعه یک استراتژی موفق برای دستیابی به رشد چشمگیر ابداع شده است.

  1. طرح کسب و کار را کنار بگذارید – اولین قدم برای دستیابی به رشد در کسب و کارتان، ایجاد یک استراتژی است. این موضوع باید دیدگاه شما را در مورد گام بعدی به جلو منعکس کند. باید چیزی را تداعی کند که زنده و نفس می‌کشد و برای همه در کسب‌وکار الهام‌بخش است. در حالی که طرح های تجاری در درجه اول بر اساس اعداد هستند، استراتژی باید با کلمات، داستانی که می خواهید بگویید شروع شود.
  2. چه چیزی برای من وجود دارد؟ – این مرحله از صاحب کسب و کار می خواهد که برای یک بار هم که شده خودخواه شود و سوال کند که به دنبال چه چیزی از کسب و کار خود هستند و به کجا می خواهند بروند. در مورد خود و آنچه به آن اعتقاد دارید فکر کنید. اینها ارزش های ذاتی و باورهای اصلی شما به عنوان یک موجود فردی هستند که کسب و کار شما را متمایز می کند. تنظیم این آرزوهای سهامداران سنگ بنای ساختن یک استراتژی است که نتایج مطلوب را ارائه می دهد.
  3. همه چیز را بر پایه های محکم بنا کنید – ارزش های شما چیست؟ چرا آنها برای شما مهم هستند؟ ارزش‌های شما باید DNA کل کسب‌وکار، چیستی، چگونگی و نحوه عملکرد آن باشد. دانستن ارزش‌های خود برای تصمیم‌گیری درست هنگام استخدام کارکنان بسیار مهم است، زیرا ساختن تیمی با هدف مشترک، سود چند برابری را به همراه خواهد داشت.
  4. در چه شغلی هستید؟ – این ممکن است ساده به نظر برسد، اما واقعاً درک اینکه مشتریان شما چه چیزی می خرند و چرا، در یک تجارت موفق بسیار مهم است. به عنوان مثال بلک اند دکر را در نظر بگیرید، آنها ابزارهای برقی می فروشند – اما وقتی مشتری یک مته را خریداری می کند، در واقع یک سوراخ در دیوار می خرد. از سوی دیگر، HMV متوجه نشد که مشتریان موسیقی را می‌خرند، نه سی دی را، و متعاقبا قربانی انقلاب دانلود دیجیتال شد.
  5. آیا برای بزرگ فکر کردن آماده هستید؟ – این مرحله در مورد خروج از “اکنون” و تجسم این است که واقعاً فرصت در بازار شما چقدر بزرگ است. نه چیزی که با آن راحت هستید، بلکه آنچه واقعاً می‌توان به دست آورد. تعیین این هدف رویایی به شما کمک می کند مانند یک تجارت بزرگتر فکر کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید. حتی اگر فقط به 50 تا 60 درصد از این هدف رویایی دست یابید، باز هم به طور قابل توجهی جلوتر از این خواهید بود که به دنبال رشد سالانه 10 درصدی باشید که بسیاری از کسب و کارها به دنبالش هستند.
  6. فرصت ها را شناسایی کنید – بدانید که همه جا فرصت ها وجود دارد، اما برد ساده تر با کمک مشتریان فعلی را نادیده نگیرید. این مرحله علاوه بر نگاه عمیق به بازار سریع کسب و کار، نیازمند تجزیه و تحلیل مرحله ای از محیط گسترده تر است.
  7. در آینه نگاه کنید – این مرحله از صاحب کسب و کار می خواهد که تجزیه و تحلیل GIVES را انجام دهد. مشخص کنید که کسب و کارتان در چه زمینه‌ای عالی است، کجا را می‌توان بهبود بخشید، آسیب‌پذیری‌ها چیستند و چه چیزی به ما برتری می‌دهد؟ مشخص کردن آسیب‌پذیری‌ها احتمالاً چالش‌برانگیزترین بخش است، زیرا همیشه آگاهی از همه آنها آسان نیست، و حتی وقتی این آسیب‌پذیری‌ها شناسایی می‌شوند، اغلب اوقات اصلاح آن‌ها چالش برانگیز است.
  1. دکمه تنظیم مجدد را فشار دهید – با شناسایی ساختار ایده آل، زمان پیروی از 4R ها فرا رسیده است – حفظ، آموزش مجدد، آزادسازی، استخدام. تغییر ساختار نیروی کار برای انعکاس ساختار ایده‌آل شناسایی‌شده در مرحله نهم، در صورتی آسان‌تر است که کارکنان در کل سفر بازنگری استراتژی شرکت کرده باشند و با آنها مشورت شده و در مورد آنچه اتفاق می‌افتد و چرا به‌روزرسانی شده باشند.
  2. مزیت خود را بیابید – در حالی که اکثر SMEها قدرت خرید یا صرفه جویی در مقیاس را ندارند تا صرفاً بر اساس هزینه رقابت کنند، آنها می توانند زمینه های تمایز را برای محصول یا خدمات خود ویا یک بازار ویژه برای خروجی خود شناسایی کنند. داشتن برتری، مزیت رقابتی پایدار، برای دور ماندن از “میدان های جنگ” ضروری است و به شما کمک می کند تا از دیگران متمایز شوید.
  1. اطراف خود را با افراد مناسب احاطه کنید – همانطور که کسب و کارها رشد می کنند، ساختار اغلب به شیوه ای آشفته تکامل می یابد و به “میخ های مربع در سوراخ های گرد” ختم می شود. این مرحله شامل گرفتن یک تکه کاغذ خالی و ترسیم ساختار ایده آل برای کسب و کار و مقایسه آن با ساختار فعلی به منظور شناسایی شکاف ها است. مالک باید محدودیت های خود و مهارت های مکمل مورد نیاز در کسب و کار را بشناسد.